085 - 33 01 059 

Landbouwer kon niet aantonen dat goedkope diesel uit het buitenland kwam

Door Laurens Berentsen – Amsterdam -  Het Financieele Dagblad Dinsdag 11 februari 2025

Als het aan de regeringscoalitie ligt, keert de rode diesel voor de landbouw in 2027 terug in Nederland. Maar deze brandstof met een verlaagde accijns is nooit helemaal verdwenen voor tractoren en andere werktuigen, ook al werd de blanke diesel met een rode kleurstof ruim tien jaar geleden verboden voor agrarische doeleinden. Dit blijkt uit een uitspraak van het gerechtshof ’s-Hertogenbosch. Bij controles in 2018 en 2021 trof de douane bij een landbouwbedrijf in de buurt van de Nederlands-Belgische grens respectievelijk 4806 liter en 4645 liter rode diesel aan. De brandstof bevond zich in de tanks van tractoren, beregeningsinstallaties, een aardappelrooier, een combine en meerdere opslagtanks. Aangezien het gebruik van deze lager belaste en dus goedkopere diesel met rode kleurstof voor landbouwdoeleinden sinds 2013 in Nederland verboden is, legde de belastinginspecteur naheffingen op. Deze bedroegen respectievelijk €2509 en €2706. In de tweede naheffing, voor 2021, was een verzuimboete van €246 inbegrepen. De agrariër in kwestie maakte tevergeefs bezwaar tegen de naheffingen en stapte vervolgens naar de rechter. De rechtbank Zeeland-West-Brabant wees zijn beroep af, waarna hij in hoger beroep ging. De landbouwer exploiteert naast zijn bedrijf in Nederland ook een boerderij in Frankrijk en werkt samen met een collega-agrariër in België. Dat blijkt uit de uitspraak van het gerechtshof, die vorig jaar werd gedaan maar pas vorige week is gepubliceerd. Zowel in Frankrijk als in België heeft de Nederlandse boer opslagtanks met gasolie (zoals rode diesel ook wel wordt genoemd) staan. Anders dan in Nederland geldt in deze landen nog steeds een lagere accijns op diesel voor landbouwvoertuigen en -werktuigen. Tanken in België mag, maar niet onbeperkt. Sinds Nederland de rode diesel voor de landbouwsector heeft afgeschaft, mogen boeren en loonwerkers deze brandstof nog wel mee terugnemen uit België. De voorwaarde is echter dat het voertuig zelf in België is geweest en dat er niet meer brandstof wordt meegenomen dan in de reguliere tank past. Bovendien moet de ondernemer bij controle door de douane kunnen aantonen dat er daadwerkelijk in België is getankt.

In deze zaak slaagde de belanghebbende er volgens zowel de rechtbank als het gerechtshof niet in om aannemelijk te maken dat de rode diesel uit België of Frankrijk afkomstig was. De rechtbank stelde dat er "geen enkel inzicht was gegeven in de data en met welke voertuigen naar België of Frankrijk is gereden". Het hof sloot zich hierbij aan. Daarnaast kon de landbouwer niet aantonen dat de rode diesel in zijn Nederlandse opslagtanks nog van vóór 2013 stamde. Daarom blijven de naheffingen in stand. Net als de rechtbank vond het hof dat in 2021 terecht een bestuurlijke boete was opgelegd. Over de hoogte van de boete waren de rechterlijke instanties echter verdeeld. Het gerechtshof oordeelde dat de belastinginspecteur de verzuimboete op nul had moeten vaststellen. Dit betekent dat het hof het hoger beroep deels gegrond verklaarde. Hierdoor moet de inspecteur de proceskosten van de ondernemer, vastgesteld op €3500, vergoeden en tevens diens griffiekosten van €913 betalen.